بهترین آنتی ویروس کدام است ؟

از آنجایی که این سوال یکی از دوستان عزیزم بود لازم دیدم که این مطلبو در وبلاگ قرار بدم!

امیدوارم که مفید باشه.....


اگر به مقدمه اعتقاد ندارید از اینجا شروع به خواندن کنید:
به دلایلی در چند سال اخیر آنتی ویروسهای مختلف را استفاده کرده ام یکی از این دلایل کار در شرکتی است که پیش از این در آن کار میکردم . به تجربه و البته تحقیق مناسب ترین آنتی ویروسی را که در این چندسال از آن استفاده کردم McAfee VirusScan 8.5i می دانستم . به نظرم برای انتخاب یک Antivirus مناسب و یا به طور کلی یک راه حل مناسب برای افزایش Security و Safety رایانه های شخصی عوامل زیر به ترتیب اهمیت دارند:

اگر به مقدمه و روح اعتقاد ندارید از اینجا به بعد را بخوانید:
کند شدن رایانه به دلیل استفاده از Antivirus یا Firwall مورد نظر
هیچ دلیلی ندارد که شما برای از بین بردن احتمال آلودگی رایانه تان به Worm،Trojan یا Virus که یکی از مخربترین آثار آن کاهش عملکرد رایانه شما و اشغال پهنای باند اینترنتی شماست از نرم افزاری استفاده کنید که چند برابر یکی ویروس مخرب سرعت رایانه و یا کانکشن شما را نابود کند !

بررسی های مختلفی در خصوص علل کند شدن رایانه های شخصی با سیستم عامل ویندوز انجام شده است که بدلیل نحوه انجام آزمایش و شرایط فنی انجام آزمایش و دقت نتایج آزمایشی را که توسط دپی سی اسپای انجام گرفته است استناد میکنم. بسیاری از نرم افزارهای مشهوری که شرکت های بزرگ تولید کننده نرم افزار ارائه میکنند در بالای این جدول قرار دارند به عبارت دیگر این نرم افزارها موثرترین عامل کند شدن رایانه های شماست. به همین ساد گی !

با یک نگاه کوتاه نام همه آنتی ویروس هایی مشهور را در صدر این لیست خواهید دید. به طور مثال یکی از محصولات شرکت نورتون باعث میشود که Boot Delay یا همان مدت زمان بالا آمدن ویندوز ۴۶ درصد ، Prime Delay یا همان تاخیر اجرای نرم افزارها ۲۰ درصد و FileIO Delay که همان تاخیر دسترسی به فایل های است ۲۳۶۹ درصد  افزایش یابد. حال سوال اینجاست که اصلاً با چنین تخریبی در عملکرد رایانه دیگر نیازی به ویروس یا عوامل مخرب دیگری هست؟

جداول بیشتر و توضیحات مبسوط تر را در اینجا مشاهده کنید

توانایی
یکی از مشکلاتی که اخیراً وقت زیادی را از من گرفت آلوده شدن اغلب رایانه هایی که با آنها سرو کار داشتم به ورم W32/Yahack.A بود که با ایجاد یک Autorun.inf و یک NTDETEC.EXE بر روی همه درایوهای رایانه علاوه بر اینکه امکان Open کردن درایوها و هرگونه مدیای دیگری را به صورت مستقیم غیر ممکن می کند ، باعث کارکردن دائم فلاپی درایو و قر و قر  کردن و ایجاد صدای ناهنجار می شود. البته اگر چه خطر این ورم که در اصل یک Key logger است خیلی بالا نیست اما غالباً آنتی ویروس ها در شناسایی و نابود کردن همین عوامل کم خطر و پردردسر ضعف دارند. برای از بین بردن این مشکل تقریباً همه آنتی ویروس های مشهور و غیرمشهور را امتحان کردم و متاسفانه با وجود اینکه از بهترین و بروزترین نسخ هر کدام نیز استفاده کردم به غیر از Nod32 هیچکدام مشکل مذکور را برطرف نکردند و آنتی ویروس نورتون نیز تنها آنرا پیدا کرد ولی قادر به انجام کاری نبود، دیگر آنتی ویروس ها هم حتی نتوانستند آنرا پیدا کنند.

سازگاری و دقت عمل
ناگفته پیداست که یک آنتی ویروس می بایست با نرم افزارهای کاربردی شما سازگاری داشته باشد و شما را بیهوده دچار دردسر نکند. همچنین نمی بایست برای پاکسازی فایل های آلوده رایانه شما به فایل اصلی شما آسیبی برساند. شخصاً تجربه از دست دادن یک آرشیو کامل (۲۰ گیگابایت ناقابل !!! ) از نرم افزارهای بسیار گرانبها و فایلهای مهمی که جناب آنتی ویروس Panda به عنوان پاکسازی فایل های آلوده نیست و نابود کرد را دارم.

بروزرسانی
آنتی ویروس بروز رسانی نشده مانند هفت تیرکش پیر و فرتوتی است که در بستر بیماری خوابیده است. با مشکلاتی که بدلایل سیاسی در ایران وجود دارد و به برکت مواضع بسیار سودمند  سیاستگزاران مملکت بحمدالله برای دانلود کردن یک نرم افزار رایگان هم مشکل داریم چه رسد به بروزرسانی آنتی ویروس ها که اکنون به یک تجارت پرسود تبدیل شده است. بهترین حالت اینست که علاوه بر اینکه امکان بروزرسانی آنتی ویروس به صورت خودکار و به سادگی وجود داشته باشد ، بارگزاری فایل های آپدیت آن نیز برای بروزرسانی آفلاین رایانه هایی که به انترنت متصل نمی شوند و یا سرعت دسترسی خوبی ندارند (مانند ۹۰ درصد از رایانه های خانگی در ایران  ) نیز ممکن باشد. بهترین آنتی ویروس ها در این خصوص McAfee VirusScan 8.5i و Nod32 می باشند که دانلود فایل های بروزرسانی اولی از طریق یک ارتباط Ftp قابل دسترسی است و در آنتی ویروس Nod32 با استفاده از یک تکنیک ساده امکان بروز رسانی آن بصورت آفلاین ممکن است . ضعف آنتی ویروس McAfee VirusScan 8.5i حجیم بودن Sdat هایی است که به منظور بروزرسانی میبایست دانلود شود که بسته به بروز بودن Engine اصلی آن از حدود ۲۰ مگابایت تا ۵۰-۶۰ مگابایت متفاوت است. ضعف Nod32 هم برای بروز رسانی آفلاین لزوم دسترسی به یک رایانه با آنتی ویروس بروز است. البته به هرصورتSignature های Nod32 کم حجم تر از Sdat های McAfee است.

اگر علاوه بر اینکه به روح و مقدمه اعتقاد ندارید به نگارنده این سطور خیلی اعتماد دارید تنها همینجا را بخوانید:
به طور حتم برای بررسی یک نرم افزار به خصوص یک آنتی ویروس عوامل متعددی میبایست بررسی شود اما به تجربه و نظر من مهمترین عواملی که برای انتخاب یک آنتی ویروس مناسب تعیین کننده است همانهایی است که پیش از این گفتم. مواردی چون سهولت استفاده،سرعت اسکن،پریود آپدیت،On-demand access وبسیاری پارامترهای دیگر هم در جدولی که به همت این سایت تهیه شده با یکدیگر مقایسه شده است که در مجموع به سه آنتی ویروس نخست مدال طلا،نقره و برنز اعطا شده است.

با وجود اینکه سال ها نان و نمک آنتی ویروس های بسیار خوب McAfee به خصوص نسخه ۸٫۵i را خورده ام انتخاب من سومین مقام یا همان ESET Nod32 است که علاوه بر مواردی که بر شمردم در این جدول نیز سومین جایگاه را دراراست . پس از این به بعد با خیال آسوده از این آنتی ویروس در ویندوز استفاده خواهم کرد. شما هم امتحان کنید علاوه بر سبکی فوق العاده آن ، توانایی بسیار بالایی در یافتن ورم ها و تروجان هایی که مدت هاست در رایانه شما جا خوش کرده اند دارد و در مجوع به طور چشمگیری باعث افزایش کارآیی رایانه شما میشود. همچنین پس از بروزرسانی اولیه بسیار ساده و سبک و به طور اتوماتیک و با سرعت حتی خیلی کم دسترسی به اینترنت هم بروزرسانی میشود.

پی نوشت:

- برخی از مواردی که گفته شد تجربه شخصی من است و ممکن است با تجربه دیگران متفاوت باشد. بخصوص اینکه بسیاری از نسخ آنتی ویروس های مشهوری که در ایران وجود دارد قفل شکسته و دستکاری شده اند بنابراین مشکلاتی که در بالا گفته شد میتواند بسیار بدتر از آن چیزی باشد که در جداول بالاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد