تفاوت ویندوز 32بیت با 64 بیت

این روزها با ارزان‌تر شدن و رایج‌شدن قطعات جدید خیلی‌ها سراغ سیستم‌عامل‌های 64 بیتی را می‌گیرند. سوالاتی از جنس ویندوز 32 بیتی یا 64 بیتی خیلی زیاد شده است. و روز به روز هم نوشته‌های پراکنده ( درست یا غلط ) در مورد این نوع سیستم ها، زیادتر می‌شود.

در این نوشتار سعی می‌کنیم تمام جرئیات کاربردی در زمینه ویندوزهای 64 بیتی را پاسخ بدهیم. این که سیستم‌عامل 64 بیتی چی است و چه فرقی با 32 بیتی دارد یک سوال رایج است که با آن شروع می‌کنیم و می‌پردازیم به سوالاتی که حتما برای شما هم پیش خواهد. ببینیم آیا باید با 32 بیت خداحافظی کنیم؟

تفاوت ویندوز 32بیت با 64بیت

32 بیت یا 64 بیت؟

نی یا لوله پالایشگاه؟ فرض کنید شما مقدار بسیار زیادی مایع را از جایی به جای دیگر منتقل کنید. این انتقال را هم می‌توانید با نی انجام بدهید و هم با لوله پالایشگاه. بدیهی است با لوله پالایشگاه بهتر است چون در یک زمان می‌توانید حجم بسیار بالاتری را جا به جا کنید.

این یک مثال اغراق‌آمیز بود ولی در مورد بیت‌ها هم همینطور است. توی معماری 32 بیت شما حجم کمتری را می‌توانید نسبت به 64 بیت آدرس‌دهی کنید. این باعث می‌شود که فقط بتوانید تا حد کمتری پردازش اطلاعات را انجام بدهید.

من به شما این اطمینان را می‌دهم که نیازی نیست بروید یک دوره معماری کامپیوتر را بگذرانید تا فرق این دو تا را بفهمید چون واقعا فرق این دو، تا همینجا به درد شما می‌خورد. تا این حد که بدانید در یک لوله 64 بیتی بیشتر از یک لوله 32 بیتی می‌توان مایع عبور داد ( در یک ساختار 64 بیتی می‌توان اطلاعات بیشتری را پردازش کرد به نسبت یک ساختار 32 بیتی )  در حدی که بتوان پاسخ کارهای سنگین این روزها را داد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد